Bedrijf Overnemen En Opschalen

Ben je van plan om een bedrijf te kopen in plaats van een eigen bedrijf te starten? In beide situaties komt er veel bij kijken.

Een bedrijf kopen
en 10 x opschalen

Waarom een bedrijf kopen i.p.v. zelf starten?

 

Ben je van plan om een bedrijf te kopen in plaats van een eigen bedrijf te starten? In beide situaties komt er veel bij kijken.

Allereerst is van belang te achterhalen waarom je een bedrijf wilt kopen. Daar zijn genoeg redenen voor!


Een bestaand bedrijf
a) heeft historie,
b) er is kennis aanwezig en
c) een klantenbestand. 

 

Misschien bezit je al een onderneming en zijn er synergie-effecten met de aan te kopen onderneming. Maar er zitten ook haken en ogen aan het kopen van een bedrijf. Het komt voor dat de aankoop niet brengt wat de ondernemer ervan verwacht had.
Onze aanpak in het proces helpt je bij het maken van de juiste keuze.

 

Hiervoor hebben we een duidelijk stappenplan waarbij we onder andere samen met jou zoeken naar een bedrijf dat bij je past.

-  Eerst wordt  een zoekprofiel opgesteld.
-  Wil je het bedrijf in één keer overnemen of geleidelijk?
-  Hoe komt de koopprijs van het bedrijf tot stand en
-  hoe ga je om met de bestaande (arbeids)contracten?

Verder komen aan bod
a) een overnamecontract
b) een financieringsschema
Ook hierbij kunnen we helpen, voorzover nodig en gewenst

 

Een bedrijf kopen is ingewikkelder dan je denkt. Er komt veel bij kijken, zoals hierboven al aangegeven. Zorg dat je dit project goed doorloopt en laat je in dit proces begeleiden.
Wij, als adviseurs, helpen jou graag.

 

 

Strategie voor het kopen van een bedrijf

 

Er zijn verschillende soorten bedrijfsovernames. Er is niet één manier, het gaat erom dat de manier bij jou en bij jouw onderneming past

 

Strategische overname: als ondernemer heb je een onderneming die je wilt laten groeien. Dit kan door middel van autonome groei, maar ook via een overname. Met een overname wordt het proces versneld. Dit wordt  “Buy and Build” genoemd. 


De redenen voor een bedrijfsovername zijn bijvoorbeeld:

  • Concurrent in de buurt wordt overgenomen waardoor de omzet flink toeneemt.

  • Een bedrijf wordt gekocht omdat dat bedrijf een bepaalde expertise heeft die het kopende bedrijf niet heeft.

 

  • Overname om aan goed personeel te komen.

  • Onderneming in een andere regio wordt overgenomen om via die overname het gebied te vergroten.

  • Spreiding van de overheadkosten over meerdere ondernemingen/vestigingen.

    Management Buy In : iemand van buitenaf wil een bestaande onderneming overnemen. Niet zelf starten, maar juist door middel van een Management Buy In zijn of haar ondernemersambities verwezenlijken.

    Management Buy Out: je bent al werkzaam binnen een onderneming, maar je wilt de onderneming waarvoor je werkt overnemen. Samen met de huidige eigenaar of het zittende management of alleen de onderneming voortzetten. 100% of een gedeeltelijke overname: de vormen hierboven kunnen via een 100% overname gedaan worden, maar ook gedeeltelijk.

     

    Onze missie bij UNITEDSTARTERS
    We verwachten dat ondernemer worden de komende jaren belangrijker zal worden. De kansen op een vaste baan worden ieder jaar minder. Je moet minimaal een goed netwerk hebben. Vaak is het beter om een eigen bedrijf te starten of over te nemen.


    Overnemen is een hele klus.
    Het project is compleet als je het kunt combineren met “opschalen” .

    -  UNITEDSTARTERS werkt samen met partners, zodat je koop- en
       opschalingsproces zo gesmeerd mogelijk verloopt.
    -  UNITEDSTARTERS is met een helder en compleet aanbod gericht op de
       toekomst. We geloven dat succesvol samenwerken draait om aandacht
       voor elkaar.


    Nummer 168

    De oprichter van het verfconcern RPM had in 1947 op de kentekenplaat van zijn auto het nummer 168 als een herinnering dat we slechts 168 uren per week hebben. We krijgen deze uren nooit terug. Het is daarom onze plicht om in de beperkte tijd die ons gegeven is de juiste dingen te doen, op de juiste manier, en voor de juiste redenen.  

    Deze filosofie is gebouwd  op de aanname van kernwaarden  die staan voor groei en succes.  Waarden van vertrouwen, transparantie en respect die de basis vormen van elke interactie die we hebben met elkaar, onze leveranciers en onze klanten. We volgen deze regels niet, omdat ze in de wet zijn vastgelegd maar omdat we echt respect hebben voor elkaar en doen wat correct is. Als we dit continu blijven  doen, zullen we als onderneming groeien.

    Onze visie
    Wij zien dat de wereld snel verandert. Technologie en digitalisering creëren nieuwe mogelijkheden. Er kan meer, er is meer en het kan sneller. Het wordt daarmee complexer en ook afstandelijker.
    Wij zien dat als gevolg hiervan de behoefte aan vereenvoudiging, menselijk contact en maatschappelijke verantwoordelijkheid toeneemt.


Hoe realiseren we de overname van een bedrijf?

  • Maak een zoekprofiel

  • Zoek naar bedrijven die te koop zijn

  • Vraag het koopmemorandum op

  • Leg afspraken vast in een intentieverklaring

  • Doe boekenonderzoek

  • Bereken de waarde van het bedrijf

  • De bedrijfsovername financieren

  • Stel een overnamecontract op

  • Wijzig de KVK inschrijving



 

1. Maak een zoekprofiel
Heb je een bedrijf op het oog, maar weet je nog niet of het bij je past? Maak voordat je op zoek gaat eerst een zoekprofiel Dit is een overzicht van wat je zoekt in het over te nemen bedrijf. Benader de eigenaren. Bedenk waar je goed in bent en  welke uitdagingen je aan wil gaan. Waarschijnlijk wil je in je eigen vakgebied  werken, omdat je in deze sector  al ervaring en expertise hebt.

Wil je een klein bedrijf of een middelgroot bedrijf overnemen. Bepaal ook wat je belangrijk vindt als het gaat om de bedrijfscultuur, de branding, de positie in de markt of de mogelijkheden om het bedrijf te laten groeien en gestuurd te kunnen opschalen.

Een zoekprofiel maakt je zoektocht makkelijker. Het helpt je om je voor te bereiden op onderhandelingen. Hiermee versterk je jouw positie bij de onderhandeling met de verkoper. Je weet duidelijk wat je wilt en wat je niet wilt. Je spaart  in deze onderhandelingsfase kostbare tijd en geld voor beide partijen.

2. Zoek naar bedrijven  die te koop zijn
Bedrijven ter overname kun je vinden via overnamespecialisten, brancheorganisaties en databanken. Een overnameadviseur kan je helpen om contact te zoeken met de verkoper.


Er zijn verschillende manieren om een bedrijf over te nemen:
a) Management Buy In. Een bedrijf overnemen waar je niet eerder gewerkt hebt
b) Management Buy Out. De eigenaar uitkopen van het bedrijf waar je werkt. Een voordeel hiervan is dat je het bedrijf al goed kent.
c) een familiebedrijf overnemen. Een nadeel hiervan is dat er sneller emoties bij komen kijken.  Maak daarom goede afspraken, zodat jullie band ook na de overname goed blijft. Zorg dat je de juiste prijs betaalt. Een belastingadviseur kan je hierbij helpen. Een te lage prijs kan door de belastingdienst als schenking beschouwd worden.

Een bedrijf overnemen biedt voordelen.
Je hebt direct klanten, leveranciers, omzet en een netwerk. De huidige eigenaren kunnen je op weg helpen met hun kennis en ervaring. Je hebt personeel dat al ingewerkt is.

 

 

3. Vraag het verkoopmemorandum op (geldt voor bedrijven  die te koop aangeboden staan)

Zodra je een veelbelovend bedrijf gevonden hebt, moet je er achter komen hoe het ervoor staat. Wat is de omzet? Hoeveel winst maakt het bedrijf? Welke kosten zijn er? Wat zijn de leveranciers? Wie zijn de klanten? Huurt de eigenaar een bedrijfspand etc.?

 

Verdiep je in het memorandum, zodat je weet wat je krijgt. Belangrijke informatie hoort in het memorandum te staan. Maar let ook goed op zaken die niet in het memorandum staan. Kijk ook wat er in het memorandum staat over het personeel en  eventuele verplichtingen. Financiële risico’s kunnen  er zijn, zoals plannen van de gemeente rond de locatie van het bedrijf of milieuverplichtingen. Alles wat je mist, vraag er naar. Een overname adviseur kan je hiermee helpen.
We helpen je graag met de eerste beoordeling

 

Vertaal de financiële cijfers naar jouw situatie.
De financiële cijfers uit het verkoopmemorandum kun je naar jouw situatie vertalen. Dit heet normaliseren en betekent dat je een inschatting maakt van de kosten en opbrengsten als je eigenaar zou zijn. Jouw omzet kan bijvoorbeeld hoger of lager zijn dan die van de huidige eigenaar. Of bedrijfskosten kunnen in jouw situatie hoger zijn, bijvoorbeeld als je geld gaat lenen voor de overname. Met een winstberekening die past bij jouw situatie kun je bepalen of bedrijfsovername aantrekkelijk voor je is.

 

Het verkoopmemorandum krijg je meestal pas, als je serieuze interesse hebt getoond. Vaak wil de verkoper dat je een geheimhoudingsverplichting tekent. Zo weet de eigenaar zeker dat je geen informatie over het bedrijf openbaar maakt.

 

Na deze voorbereidende en oriënterende fase komt het echte werk. Het overnemen van een bedrijf gaat in een aantal stappen.



4. Leg afspraken vast in een intentieverklaring
Afspraken die jullie tijdens de onderhandelingen maken, kun je vastleggen in een intentieverklaring. Daarmee laat je zien dat jullie serieus zijn over de overname. Dit is nog geen bindend contract. Jullie mogen stoppen met de onderhandelingen. In een intentieverklaring staan zaken als een planning en tijdschema voor de onderhandelingen. Hoe lang de geheimhoudingsplicht is en eventueel andere zaken. Een adviseur of jurist kan helpen bij het schrijven van de verklaring.

5. Boekenonderzoek

Due diligence. Dit is de gebruikte vaktaal voor het boekenonderzoek. Je moet controleren of de informatie van de verkoper klopt en volledig is. Je controleert de cijfers en contracten van het bedrijf. Controleer ook of er rechtszaken lopen tegen het bedrijf.
Heeft het bedrijf mensen in dienst, dan moet je dit personeel overnemen. Controleer hoeveel mensen er werken, hoeveel uren ze werken en of er langdurig zieken zijn.
Ontdek je risico’s tijdens de due diligence, zoek dan uit wat de gevolgen zijn en ga opnieuw in onderhandeling.

 

6. Bereken de waarde van het bedrijf
De verkoper heeft de waarde van het bedrijf bepaald en een vraagprijs vastgesteld. De waarde die je berekent is niet hetzelfde als de prijs die je aanspreekt. De uiteindelijke prijs is het resultaat van onderhandelingen tussen 2 partijen en onder andere afhankelijk van  a)  koop- en verkoopmotieven,
b)  onderhandelingstactiek en -vaardigheden,
c)  alternatieven voor koper en verkoper,
d)  mogelijke voordelen door synergie,
e)  betalingswijze van de transactiesom.


Probeer je als verkoper tijdens de onderhandelingen in te leven in de potentiële koper: welk voordeel ziet hij en welke prijs wil hij voor je bedrijf betalen. Het omgekeerde geldt uiteraard voor de koper. Beide zijn vrij om te denken wat ze willen.
Onderhandelen is een kunst die het verschil kan maken. Een adviseur is dringend nodig bij de waardebepaling en wat de voor- en nadelen van de berekeningsmethoden zijn.

Bedenk wat je wel en niet overneemt
De waarde van een bedrijf wordt berekend op basis van tastbare bezittingen. Denk aan bedrijfsauto's, computers en voorraden. Vaak zit er nog extra waarde in een bedrijf. Dit zijn bijvoorbeeld klantrelaties en merknamen. Dit heet goodwill. Je betaalt een bedrag voor de meerwaarde van immateriële zaken van het bedrijf. Denk aan een goede reputatie van het bedrijf, trouwe klanten en goede zakelijke contacten.
Er zijn verschillende manieren om de waarde te bepalen. Je kunt uitgaan van de balans, de huidige winst of de goodwill. Maar wat de vraagprijs ook is, de uiteindelijke overnameprijs bepaal je altijd samen in overleg. Bedenk zelf wat je voor deze meerwaarde wil betalen. Goodwill is lastig te berekenen.

 

De volgende onderwerpen moet je bespreken tijdens de onderhandelingen:
*  Bedrijfsruimte, indien van toepassing. Wil je de bedrijfsruimte overnemen?
   Ga na of je het huurcontract kunt overnemen

*  Intellectuele eigendom. Vraag bijvoorbeeld of de bedrijfsnaam geregistreerd
    is als merk en of er octrooien zijn voor een technische uitvinding

*  Hoe staat het met de productaansprakelijkheid

*  Zijn er verleende garanties, zoals lopende contracten met leveranciers
    en afnemers

*  Verder van belang zijn  o.a. Telefoonnummer, email adressen van het bedrijf,
    website, lopende abonnementen voor telefonie en internet, klantgegevens

*  Zijn er lopende rechtszaken?
*  Wat zijn de vorderingen en schulden
*  Zijn er vergunningen?

 

Een bedrijf overnemen betekent dat je ook alle werknemers overneemt. Je mag niets veranderen aan hun rechten en plichten. En je moet bij de Belastingdienst melden dat je het personeel overneemt. De vorige eigenaar blijft nog 1 jaar medeverantwoordelijk voor het naleven van de arbeidsovereenkomst.


Verwachtingen
Je hebt nu de cijfers van dit moment. Je kent de situatie van dit moment.
Maak ook een schatting van de situatie van het bedrijf na de overname.

Loop je risico om klanten kwijt te raken?
-  De eigenaar heeft relaties opgebouwd met klanten en leveranciers, maar willen deze ook zaken doen met jou.
-  Denk je dat je de omzet en  winst kunt laten stijgen?

 

7. De bedrijfsovername financieren
Kun of wil je de vraagprijs niet in een keer betalen. Maak dan hierover afspraken. Vaak is veel meer mogelijk dan het op het eerste gezicht lijkt.  Heb je financiering nodig, ga dan  hiernaar op zoek. Denk aan een lening bij een bank, een microkrediet, crowdfunding of een particuliere investeerder. Je kunt ook verschillende manieren van financieren combineren. Dit is een veel gebruikte methode.

Een bv kun je op 2 manieren overnemen:

a) AANDELEN OVERNEMEN.
Het kapitaal van een bv is verdeeld in aandelen. Neem je een bv over, dan worden de aandelen aan jou overgedragen. Hiervoor heb je een  notariële akte nodig. Alles wat de onderneming heeft gaat dan op jou over.

b)  ACTIVA-PASSIVA TRANSACTIE.
Met een activa-passiva transactie kun je samen met de verkoper bepalen wat je overneemt. Je neemt dan geen aandelen over, maar kiest zelf hoe je de onderneming voortzet. Dit kun je vergelijken met het overnemen van een eenmanszaak of vof.

Betaal geen btw over de verkoopprijs
De verkoper mag geen btw berekenen over de verkoop van de onderneming. Wel blijft hij zelf aansprakelijk voor eventuele btw-schulden tot de overdracht van de onderneming. 

 

8. Stel een overnamecontract op

In het op te stellen overdrachtscontract staan zaken als de prijs, verplichtingen, garanties en wat er gebeurt met de bezittingen van het bedrijf.

Zijn jij en de verkoper het eens, dan is het tijd voor het opstellen van het overnamecontract en ga je de overdracht realiseren. Vraag hierbij hulp van een overname adviseur.

 

Spreek ook af hoe je de klanten, partners en leveranciers van het bedrijf op de hoogte stelt van de overname.
De vorige eigenaar wil je waarschijnlijk wel inwerken. Dat kan helpen bij een soepele start na de overname. Hij kan je voorstellen aan zijn netwerk. Hij is degene die het meest weet van het bedrijf en dus de aangewezen persoon  als je vragen  hebt.


9. Schrijf de nieuwe onderneming in bij de KVK
Pas ook de inschrijving bij de KvK direct aan. Middels het formulier “bestaand bedrijf overnemen” geef je aan welke wijzigingen er zijn en maak je een afspraak. Samen met de huidige eigenaar vul je de formulieren in. Je komt met deze formulieren langs bij de KvK om de overname definitief te maken.
Bij de verkoop van een eenmanszaak of vof krijgt de onderneming een nieuw KVK-nummer.
KVK geeft jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Je hoeft de onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Als de Belastingdienst je als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijg je een omzetbelastingnummer en jouw btw-identificatienummer (btw-id).