Elk verkoopsysteem bestaat uit 6 onderdelen: 1. Jouw aanbod 2. Genereren van verkeer dat je kunt controleren

Automatiseer en schaal je bedrijf
Elk verkoopsysteem bestaat uit 6 onderdelen:
1. Jouw aanbod
2. Genereren van verkeer dat je kunt controleren
3. Een werkende funnel
4. Geautomatiseerde lead opvolging
5. Een simpel verkoopproces
6. Een geautomatiseerde integratie van klanten
Dit zou je moeten hebben, terwijl echter de meeste bedrijven het tegenovergestelde hebben nl.
1. Een verward aanbod dat niet converteert op koud verkeer
2. Een inconsistente lead flow
3. Een complexe funnel die verwarring zaait
4. Handmatige follow up van aanvragen en geen vast proces van opvolging
5. Een traag en lang sales proces
6. Handmatige en inconsistente integratie van klanten
Conclusie: in zo’n situatie is het moeilijk om op te schalen
Als je het correcte verkoopsysteem nog niet hebt, groei je waarschijnlijk wel, maar het lijkt meer op geluk. Je hebt geen idee wat een klant mag kosten om te verwerven, wat een lead waard is en hoeveel je kunt uitgeven om nog winst te maken. Zonder harde cijfers is ondernemen een gok; een kansspel.
Kortom, je bent druk bezig met:
- diensten leveren
- problemen oplossen
- content maken
- website aanpassen
- communicatie verbeteren
Jouw verkoopsysteem is zo sterk als je zwakste schakel. UNITEDTARTERS is expert in debottlenecking, het oplossen van knelpunten.
HET AANBOD
Het moet iets zijn wat mensen echt nodig hebben.
Je hebt een uniek verhaal nodig, want koud verkeer moet begrijpen waarom ze het nodig hebben en hoe je ze kunt helpen.
Je prijs moet hoog genoeg zijn om verkeer te kopen dat je naar je aanbod kunt sturen.
VERKEER
Concentreer je op 1 of 2 hoofdkanalen voor je traffic. Hou het simpel.
Je verkoopsysteem wordt een rekensom. Winst is verkoopprijs minus kosten voor product, distributie en marketing.
Je hebt een advertentieschema nodig om constant splittesten van advertenties te maken. Bewaking van de kosten geldt ook voor het publiceren van content.
FUNNEL
Je moet je ideale doelgroep bepalen en voor hen een goed te begrijpen boodschap hebben.
Bij voorkeur een video waarin je het probleem uitlegt en jezelf positioneert als de expert. In plaats van een video kun je ook een landingspagina gebruiken. Het is gewenst om een landingspagina te hebben voor elke fase van de verkoopfunnel, zodat prospects die verder zijn dan koud verkeer niet nogmaals de hele funnel moeten doorlopen.
Zorg voor kwalificatie stappen die leiden tot het boeken van een call of het plaatsen van een bestelling.
LEAD OPVOLGING
Zorg aanwezig te zijn op meerdere platformen en creëer meerdere contactpunten. Men gaat ervan uit dat er minimaal 7 contactpunten (touchpoints) nodig zijn voordat een potentiële klant enige actie onderneemt of een order plaatst.
Maak maximaal gebruik van AI agents die klanten kunnen helpen in hun zoekproces naar een oplossing voor hun probleem.
Zorg voor een geautomatiseerd systeem dat op basis van triggers acties uitvoert.
VERKOOP
Het moet heel simpel zijn. Bijvoorbeeld een CALL direct na een pitch.
Probeer de order binnen 1 call binnen te halen. Hierdoor verklein je de noodzaak voor een handmatige follow-up.
Het script moet simpel zijn, want uiteindelijk wil je verkopers op commissiebasis dit werk laten doen.
ORDER VERWERKING
Klanten moeten direct een bevestiging ontvangen, zodra ze de betaling gedaan hebben.
Klanten mogen nooit in niemandsland komen. De volgende stappen moeten altijd duidelijk zijn en direct uitgevoerd kunnen worden.
Je tijd per order moet zo kort mogelijk zijn.
Veel bedrijven hebben slechts 1 of 2 onderdelen op orde en hebben het daardoor moeilijk.Een paar onderdelen zijn goed ingeregeld en de rest werkt niet.
Vaak is het aanbod prima, maar de funnel veel te ingewikkeld.
Het kan ook zijn dat ze voldoende leads generen, maar dat de opvolging in de funnel hapert (bijv. direct na een gratis “weggever”).
Als je samenwerkt met bureau’s of consultants die zich specialiseren in één onderdeel dan krijg je slechts een deel van de oplossing.
Je draait al een aardige omzet, bent winstgevend en wil nu opschalen. Voor meer info zie “MKB-bedrijf opschalen”.