Hoe een MKB-bedrijf starten en opschalen?

Zijn je dromen groter dan het starten van een “side hustle”? Wil je op termijn een schaalbaar bedrijf bouwen? Is dat je plan, dan heb je hopelijk wat aan onderstaande tips.

Hoe een MKB-bedrijf starten dat je kunt opschalen?

Zijn je dromen groter dan het starten van een “side hustle”? Wil je op termijn een schaalbaar bedrijf bouwen? Is dat je plan, dan heb je hopelijk wat aan onderstaande tips.

Het leek me een goed idee om hier over mijn eigen ervaringen te vertellen. Toen ik 18 werd stond ik voor de keuze verder te studeren als chemicus  universitair (Drs, Ir) of een technische hogeschool (Ing). Na veel wikken en wegen koos ik voor de kortere opleiding “Technische Hogeschool, richting Chemische Technologie”.


Met het diploma op zak ging ik solliciteren. Voor zover ik me nu herinner heb ik wel bij meer dan 30 chemie-bedrijven in binnen- en buitenland een sollicitatiegesprek gehad en de zoveelste psychologische test. Sommige bedrijven waren research gericht (Naarden Chemie.. Reuk- en smaakstoffen) en andere puur chemische technologie (Shell). Min of meer door toeval kwam ik terecht bij een multinational nl. Philips-Eindhoven. Ik heb 1,5 jaar gewerkt in het semi technicum bij de afdeling “ferrieten”. Deze periode bleek later van onschatbare waarde te zijn. In deze periode had ik veel contact met het Natuurkundig Lab (de research afdeling), en mijn eigen afdeling met enige assistenten voor het opschalen van de pre-productie. De producten van mijn afdeling (keramische ferrieten) werden vervolgens gezaagd en gepolijst. De volgende fase was de verdere verwerking tot magneetkoppen voor bandrecorders.
In deze periode heb ik veel geleerd over de mogelijkheden van een bedrijf met royale kwartaal budgetten, interne organisatie en hiërarchie, etc. Dit soort ervaring kun je alleen opdoen bij een organisatie van enige omvang. Bij een klein bedrijf, bijvoorbeeld tot 10  werknemers, is er niet de luxe om te experimenteren. Men verwacht dat je min of meer vanaf de eerste dag bijdraagt aan de omzet en winst van het bedrijf.

Stel je wil een bedrijf starten

waarvan je denkt dat het te zijner tijd werkgelegenheid biedt aan 10 tot 12 medewerkers. De samenstelling van het bedrijf zou als volgt kunnen zijn: a) 1 eigenaar en 1 assistente, b) 1 marketing en 1 sales, c) 1 productie en 1 magazijn, d) 1 administratie en 1 management. Evtl. verder te verdelen zodra er behoefte aan is.

Stel je start een bedrijf als eenpitter

met een hulpkracht of assistente. Tot je verbazing zie je het bedrijf in korte tijd groeien naar ruim 10 medewerkers. Dit betekent dat je snel veel keuzes moet maken over o.a.  wie je aanneemt en tegen welk salaris. In deze situatie zou het wel prettig zijn als je zelf al enig inzicht hebt in wat er gevraagd wordt in de diverse functies.

Dit kun je leren  door een  of twee jaar te gaan werken voor een ervaren ondernemer.

Je leert dan eigenlijk op kosten van je baas. Start je zonder deze kennis dan is de kans op missers relatief groot en kan het ervoor zorgen dat je je bedrijfskapitaal onnodig snel verbrandt, waarna je met hangende pootjes investeerders moet gaan zoeken om een faillissement te vermijden.

Dit  is een leerproces van een tot drie jaar

Zakelijk bewustzijn. Dit betekent leren hoe een bedrijf werkt, hoe je klanten vindt, klanten behoudt en groeit.

Zelfbewustzijn. Dit betekent het ontdekken van de zaken waar je passie voor hebt,  waar je expertise ligt. En niet minder belangrijk, ontdekken wat je zwakke punten zijn. De derde pijler is

Toegang tot bronnen. Hieronder versta je zaken als waar en hoe kun je financiering binnen halen. Hoe werkt het aannemen en laten gaan van personeel.

 

De volgende stap is een side hustle.

Hiermee ga je testen of je basis, je fundament al voldoende body heeft. Dit kunnen een of meer side hustles zijn verspreid over een periode van 90 dagen. Het doel is niet winst maken, maar uittesten of je kennis en aanpak voldoende zijn voor het starten van je eigen bedrijf. Dit alles is het voorwerk voor je je eigen bedrijf begint.

De volgende stap noemen we CAAS.
Dit staat voor Concept, Audience, Aanbod en Sales. Je gaat snel werken, zoals een wetenschapper. Is het concept goed? Heb je het juiste publiek gevonden? Zijn je prospects bereid de juiste prijs te betalen en kunnen ze dit ook. En hoe goed ben ik in het verkopen van je producten.

 

Start je eerste bedrijf met een tweede persoon.
Ik ben hier een groot voorstander van. Dit kan zijn een mentor, een compagnon, een assistente of een eerste werknemer. Op deze manier kun je met z'n tweeën alle onderdelen van het ondernemerschap doornemen en zo nodig verbeteren. Het is heel belangrijk om een sparringpartner te hebben!

 

De volgende fase is het testen van je product of  meer exact jouw MVP (Minimum Viable Product). Een MVP kan zijn een kleine brochure of vaak een landingspagina. Hier vraag je de prospects om zich aan te melden voor de wachtlijst. Deze gelegenheid gebruik je om zoveel mogelijk feedback te krijgen. Stel je schrijft een boek. Je hoeft het boek nu nog niet te  hebben. Je kondigt aan dat het er komt. Je vraagt… heb je graag een copy?  Ik stuur je deze of bijv. alleen het eerste hoofdstuk, zodra het boek gereed is.


ENQUETE/VRAGENLIJST. Je kunt o.a. vragen a) welk type persoon ben je. Hoger opgeleid, zzp-er etc, b) beschrijf zo goed mogelijk wat je wil bereiken, c) wat is het grootste obstakel dat je tot nu toe bent tegengekomen, d) wat heb je nog meer geprobeerd?, e) hoe groot is het budget dat je momenteel kunt besteden?
Als de prospects deze vijf vragen beantwoorden dan heb je veel data die je kunt gebruiken om je onderneming te lanceren of voor later voor het aantrekken van investeerders.


Andere mogelijkheden zijn het aanmelden voor een life event, een webinar, een zoom call of een 1:1 gesprek of een groepsgesprek op locatie. In deze fase moet je minimaal contact hebben met dertig potentiële kopers. Het idee is om het fundament voor je MVP te versterken. Je bent nog niet bezig met sales. Het is allemaal voorbereiding om het risico te verkleinen en een stevig fundament voor je business te bouwen. Beschouw deze fase als gratis consulting. Je moet met minimaal dertig mensen praten om voldoende data te hebben. Ideaal is 30 tot ruim 100 gesprekken.


Maak zoveel mogelijk gebruik van gratis diensten zoals Google docs, e-boekhouden voor starters, etc. In deze fase heb je nog geen dure geavanceerde software nodig.

Zodra de business begint te lopen heb je hulp nodig. Denk hierbij in eerste instantie aan sales en marketing, een persoon voor de dagelijkse orderverwerking, iemand die social media doet.


Qua producten  is het goed om 2 producten te hebben nl. een product voor prospects en een kern product voor gevorderden. Het introductieproduct is meestal een laag geprijsd product (bijv. EUR  20 tot 47). Het introductie product leidt tot een 1:1 verkoopgesprek waarin je het kern product aanbiedt.

Het introductiepakket is meestal een landingspagina, waar de prospect zich kan aanmelden.Voor het kern product heb je een slide deck of een pdf nodig.
Nu komt het neer op marketing en herhaling. Plan een weekschema dat iederec week terugkomt met bijv. De dene week betaalde advertenties, de andere week emails of een webinar. Etc. Social [posts minimaal 1 per dag en op 3 platformen. Emails minimaal 100 per dag aan potentielele klanten.

Maak gebruik van de vele gratis tools. Je team voert het wekelijke programma uit. Misschien heb je een Whatsapp nodig voor je team en idem voor je klanten. Zorg dat je aanwezig bent op You Tube, Instagram en Linkedin. Zorg dat je contact hebt met een bemiddelaar voor personeel, zoals Upwork. JV-partners zijn essentieel om een grotere distributie van je product te realiseren. Je kunt ook deals malen met ondernemingen die complementaire producten leveren.

Probeer een zgn. SQUAD… dwz. een hechte groep van collega’s (stel 10 man) die elke social media post die je plaatst beantwoorden en doorgeven aan hun netwerk. Dit kunnen mensen uit allerlei branches zijn. Deze werkwijze heeft veel effect op je social media algoritme en kan goed zijn voor duizenden likes.

Nu heb je een schaalbaar bedrijf en wordt het tijd de taken goed te verdelen. Je hebt nodig een algemene manager om het bedrijf van dag tot dag draaiende te houden. Een persoon voor marketing, met een verkoper en een verkoop assistent. Verder een persoon voor distributie en order fulfilment en een persoon die toeziet dat de klanten het product op de best mogelijke manier gebruiken. Als laatste een persoon die toeziet op de automatisering (AI etc.) , zodat de hele orderafwikkeling en klantenservice harmonieus verlopen. De manager kan zo nodig een assistent hebben en een persoon toegewezen aan social media. Het bedrijf heeft in deze fase een samenstelling van 10-12 personen.

In deze fase heb je meestal 4 producten nl. een gratis weggever, een promotie product, een kern product (verdeeld in standaard en exclusief) en een specifiek product voor de vaste klanten in de vorm van een subscription of een vast onderhoudscontract, zodat de klant altijd verzekerd is van maximale service. Voor elk van deze producten heb je een landingspagina of een folder/slide deck (bijv. Google Slides of Powerpoint) nodig.

Behalve het wekelijkse programma moet je per jaar 3 speciale acties of evenementen toevoegen, waarbij je iets nieuws brengt. En als top op het geheel een jaarlijks evenement met maximale gebruikmaking van social media.
Nu is het tijd voor CRM, AIA, Klanten portal (waar ze kunnen inloggen), een team portal (Slack/Teams). In deze fase draai je waarschijnlijk 20 tot 25.000 euro per week. Nu ben je een succesvolle ondernemer met de kenmerken van ons concept “Vitaliteit Fortuin Vreugde”.