Het “ga studeren en vind een goede baan” is niet langer het gangbare paradigma. En dat brengt het hoger en middelbaar onderwijs in een neerwaartse spiraal.
Hogere opleiding in duikvlucht
Het “ga studeren en vind een goede baan” is niet langer het gangbare paradigma. En dat brengt het hoger en middelbaar onderwijs in een neerwaartse spiraal.
Dit effect zien we nu al het duidelijkst in de Verenigde Staten. Het percentage Amerikanen dat studeren “heel belangrijk” noemt is in 15 jaar gedaald van 75% naar 35%. Het collegeld is echter sinds 1983 met bijna 900% gestegen, waardoor miljoenen leners een berg schuld hebben . Alleen hypotheken tellen meer aan.
Afgestudeerden vormen een wezenlijk deel van de langdurig werklozen.
Het aantal vacatures waarvoor een diploma vereist is, is constant dalend. Je betaalt veel geld voor een universitaire opleiding die steeds minder garantie biedt. De kwalificatie die vroeger deuren opende, sluit nu mensen buiten.
Je moet je anno 2025 anders legitimeren.
Vroeger was studeren de manier om competentie te tonen. Tegenwoordig betekent legitimeren een portfolio opbouwen dat waarde toont. Een adviesbureau dat bewijst dat je echte problemen oplost, een You Tube kanaal dat je positioneert als expert in je vakgebied en “Github repositories” die laten zien wat je geleverd hebt. Toegelaten worden tot een topuniversiteit (bijv. MIT) is nog steeds belangrijk. De vier jaar die je daar doorbrengt, steeds minder. Een diploma van een topuniversiteit weegt nog steeds zwaar. Alle overige universiteiten kampen met een existentiële crisis.
Werkgevers beseffen dat diploma’s waardeloos zijn.
Bedrijven nemen steeds vaker mensen zonder diploma aan. Tegen de tijd dat je afgestudeerd bent, is wat je in het eerste jaar hebt geleerd alweer achterhaald.
Beheers één vaardigheid:
de omzet verhogen en je hebt altijd werk. De meeste bedrijven hebben maar één belang: omzet verhogen. Als je aantoonbaar de omzet kunt verhogen, zijn diploma’s irrelevant. Laat me zien dat je een miljoen aan extra omzet hebt gecreëerd of een product ontwikkeld dat 10.000 gebruikers heeft opgeleverd. Dat is oneindig veel waardevoller dan een transcript.
Het universiteits model is dood.
De beste student ter wereld zal AI gestuurd zijn. AI docenten zullen adaptief één op één onderwijs bieden binnen elk vak, elke taal, tegen vrijwel geen kosten. Programma’s die “AI ondersteund leren” gebruiken, laten u al zien dat studenten tot 10 keer sneller leren dan traditionele klaslokalen. Het universiteits model van één professor die een paar honderd studenten lesgeeft is dood … het weet het alleen nog niet.
Een vakopleiding is nu een andere optie.
Vakmensen, zoals elektricien, timmerman of dakdekker hiervan zijn er tienduizenden nodig om fabrieken, bedrijfspanden, magazijnen en loodsen te bouwen en te onderhouden. Deze beroepen bieden directe banen met een goed inkomen zowel als werknemer evenals als zelfstandige zzp-er.
Je zult zien: de diploma economie wordt de komende jaren geheel opnieuw opgebouwd.
De oude poortwachters verliezen hun monopolie. Dit creëert een enorme opening voor degene die de waarde kan tonen via zijn werkproduct. Dit geldt ook voor het opbouwen van netwerken via ondernemerschap en het sneller leren met behulp van AI dan elk traditioneel programma zou kunnen onderwijzen.
Aanvullende artikelen
Het boek Vitaliteit Fortuin Vreugde
Wat is beter ondernemer of werknemer?
Reactie plaatsen
Reacties