Er zijn 3 methoden, die niet aan tijd zijn gebonden om je omzet te vergroten. De drie hevels hiervoor zijn a) meer klanten, b) meer omzet per klant en c) hogere frequentie van de aankopen.

3 manieren om je bedrijf te laten groeien
Er zijn 3 methoden, die niet aan tijd zijn gebonden om je omzet te vergroten. De drie hevels hiervoor zijn a) meer klanten, b) meer omzet per klant en c) hogere frequentie van de aankopen.
Je zult zien dat kleine aanpassingen op elk gebied langzamerhand leiden tot grote resultaten.
De meeste ondernemers jagen het eerstvolgende wondermiddel na, zoals een nieuw veelbelovende platform, advertenties, andere software, marketing hacks en andere hulpmiddelen. De groei van een bedrijf is echter uitsluitend gebaseerd op bovengenoemde drie hevels. Ongeacht in welke industrie je zit, hoe groot je team is of welk AI-concept je gebruikt - het komt altijd neer op deze 3 hevels voor het creëren van meer omzet.
De 3 hevels voor groei:
1. Vergroot het aantal klanten
2. Vergroot de omzet per order
3. Verhoog de aankoopfrequentie
Beheers je deze drie dan bouw je een imperium. Negeer je ze, dan is er geen tactiek die je kan redden. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Elke euro die je ooit verdiend hebt , komt van een combinatie van deze drie krachten.
Hevel 1: Vergroot het aantal klanten
Dit is het meest voordehand liggend en dus ook het drukste pad. De meeste bedrijven besteden de bulk van hun tijd, energie en geld aan het verwerven van nieuwe klanten middels advertenties, SEO, content, referrals en koud bellen. Echter meer klanten vinden is niet hetzelfde als meer aanvragen voor offerte krijgen. Het gaat om het vinden van de juiste klanten. Klanten die een maximale Life Time Value hebben en een justificatie zijn voor de geïnvesteerde tijd. Niet alle klanten zijn gelijk. Je wil de voorkeur geven aan klanten die meer kopen, vaker kopen en langer klant blijven. Dit betekent dat je niet altijd meer leads nodig hebt, maar dat je van de “betere leads” een groter percentage tot klant moet zien te krijgen dus van degenen met een langere Life Time Value.
Hoe realiseer je dat:
- creëer aantrekkelijkere aanbiedingen met een hogere waarde
- verbeter de conversieratio van je website, email en in persoon
- bouw partnerships om hierdoor in nieuwe markten te kunnen indringen
- reactiveer bestaande klanten die je al kennen en vertrouwen
- gebruik op vertrouwen gebaseerde marketing i.p.v. hard selling
Als je klantensegmentatie combineert met deze strategieën en tactieken dan haal je de maximale opbrengst uit elke euro die je besteedt aan klanten acquisitie Je winst potentieel wordt bepaald door de CLV (Customer Life Time Value) en de CRV (Customer Referal Value). De CRV is de waarde die je creëert middels de aanbevelingen van jouw klanten aan mensen uit hun netwerk.
Hevel 2: vergroot de gemiddelde waarde per order
Dit is vaak de snelste manier om meer winst te maken
Hoe kun je op een strategische manier de omzet per order vergroten? Dat doe je niet door het manipuleren van de prijzen. Het draait er om de waarde per order te verhogen. Hierbij een paar praktische tips. Combineer je hoofd product of service met complementaire producten die je kunt aanbieden als een set of bundel. Bijvoorbeeld: koop product X en we geven je product Y voor halve prijs. Introduceer een PREMIUM variant met meer voordelen. Menig koper zal kiezen voor de hoger geprijsde versie mits het goed en duidelijk gepositioneerd is. Voeg nadat de klanten hun producten in de winkelwagen geplaatst hebben en klaar zijn om te bestellen een “one click upgrade" of een "add on” toe aan de wikelwagen.
Hevel 3: aankoop frequentie
Wat kun je deze maand doen om de klanten te stimuleren om nog een extra aankoop te doen. Klanten komen niet terug omdat ze je vergeten zijn, afgeleid zijn door iets anders of gewoon geen reden hebben om iets te bestellen. Zet een automatisch herinneringssysteem op voor “tijd om te bestellen”. Biedt spaarpunten voor vroege vogels of exclusieve korting voor vaste klanten. Deel educatieve of inspirerende content over je product dat klanten een reden geeft om te engageren, zoals recepten, handleidingen en nieuwe toepassingen.
De formule voor winst is eenvoudig nl. Aantal kopers x Gemiddelde waarde per order x Aankoopfrequentie = winst
Vergroot je elk van deze hevels met 10% dan heb je niet 30% maar 3% meer winst. Vergroot je elke van de hevels met 20% dan heb je niet 60% maar bijna 73% meer winst. En bij een vergroting van 30% is het resultaat een verdubbeling van omzet en winst. Zoals je ziet, kleine aanpassingen leiden tot grote resultaten.
Maar je kunt meer doen, zoals partnerships vinden, referrals programma's of een model met terugkerende inkomsten.
Tot de volgende episode.
Reactie plaatsen
Reacties