AI tipping point vandaag en gisteren

De invloed van AI op “gewoon werk" begint zichtbaar te worden.  Voor veel ondernemers komt het als een verrassing als AI een deel van je werk overbodig maakt. 

Vandaag ga ik in op een recent voorbeeld van een ongeruste ondernemer. Deze ondernemer was voor het overgrote deel  van  zijn omzet afhankelijk van een soort “foto-service-dienst”. De orders waren alle ca. 2.000 euro en bestond uit het maken van productfoto's met een witte achtergrond en bestemd voor diverse web platforms. Productfotografie (o.a. hoek en camera belichting) evenals enige aanvullende taken, zoals productteksten schrijven, was het hoofdaandeel van de werkzaamheden.

Dit jaar (2025)  liep alles tot en met juli goed. Vanaf september begonnen de bestaande klanten bestellingen uit te stellen. Van uitstel kwam afstel.  Vanaf november  bleek dat de meeste klanten overgegaan waren op een deal met AI.

Wat was het project?
Voor bol.com en andere platformen zijn meestal foto’s  nodig met een witte achtergrond.  Deze ondernemer had recent geïnvesteerd in een fotostudio vnl. Voor het maken van productfoto's met een witte achtergrond.

Het orderverloop was meestal als volgt: de eindklant vraagt om productfoto’s met witte achtergrond en levert hiervoor de te fotograferen fysieke producten aan. Zodra de order compleet is, worden de originele producten teruggezonden incl. de gemaakte productfoto’s  evtl. tesamen met productteksten. Dit proces neemt ca. 2 tot 3 weken in beslag.

De eindklanten hadden inmiddels ontdekt dat je vrij eenvoudig via AI kunt vragen om de achtergrond te verwijderen, De klant kan nu volstaan met het opvragen van een willekeurige foto (achtergrond doet er niet toe) . Dit is voor de eindklant voldoende om direct de productfoto’s voor voor de websites klaar te hebben en te kunnen publiceren op het gewenste platform. De producten komen meestal van een fabrikant in Azië. Bij deze werkwijze wordt wel iets ingeleverd op kwaliteit, maar de snelheid (alles klaar binnen een paar dagen) en de geldbesparing waren voldoende reden voor de eindklanten om deze weg te prefereren boven het oude "langzame" proces. Snelheid en AI (bijna gratis) gaven de doorslag. De ondernemer verloor hierdoor in slechts enkele maanden alle klanten.
De omzet van deze ondernemer (fotografie) was  grotendeels gebaseerd op dit type orders. Hij verloor in slechts enige maanden de gehele omzet. AI komt geruisloos en zodra het tipping point bereikt is, is er geen weg meer terug. We verwachten dat dit verschijnsel de komende jaren veelvuldig zal voorkomen en in nagenoeg elke denkbare branche.

Hoe kun je je hiertegen beschermen? De beste oplossing is om je online/offline bedrijf te bouwen op minimaal 2 of 3 productgroepen. Treedt er een storing op in een van de productgroepen dan hoef je niet direct in paniek te handelen. Handelen onder druk gaat meestal niet goed.

Verder is het ook belangrijk om te kijken in hoeverre je producten uniek zijn. De realiteit is dat de verwoestende werking van AI het eerste gemerkt gaat worden bij “matige” producten.

Sommige AI-technologieën bestaan al meer dan 50 jaar, maar vooruitgang in rekenkracht, de beschikbaarheid van een enorme hoeveelheid data en nieuwe algoritmes hebben de laatste jaren tot belangrijke doorbraken in AI geleid.

Toekomstige toepassingen voorspellen enorme veranderingen, maar AI is al aanwezig in het dagelijkse leven. Meer over AI

Je kunt AI overal toepassen: van dagelijkse taken zoals tekst schrijven, vertalen en zoeken, tot gespecialiseerde toepassingen in sectoren zoals gezondheidszorg (diagnose), financiën (fraudedetectie), marketing (voorspellen van trends) en industrie (onderhoud). AI helpt bij het automatiseren van repetitieve taken, het analyseren van grote hoeveelheden data, het creëren van content, en het personaliseren van ervaringen, via tools zoals chatbots, virtuele assistenten en beeldherkenning. 

Vergeet niet om te profiteren van de tijdelijke aanbieding van het boek Vitaliteit Fortuin Vreugde (184 pagina's) Tijdelijk GRATIS downloaden.