DE COMPLETE SEO CHECKLIST

DE BASIS VAN SEO

- Setup  Google Search Console

- Installeer Google Analytics

- Installeer Yoast SEO (Wordpress en Shopify)

- Setup rank tracking

- Maak een gratis Semrush  en Ubersuggest account aan


De SEO-titel kan je artikel maken of breken. Je kunt hem vergelijken met een krantenkop. Of een headline op de cover van een magazine. Een goede SEO-titel trekt direct de aandacht en vertelt je waar het artikel over gaat. Dat is niet alleen fijn voor gebruikers, maar zeker ook voor zoekmachines. Heb je een krachtige titel verzonnen? Dan scoor je hoger in Google én krijg je meer kliks naar je website.


ZOEKWOORDEN ONDERZOEK
Identificeer je doelgroep
Ontdek Long Tail zoekwoorden (Ubersuggest)

ON-PAGE SEO CHECKLIST
Gebruik korte URL’s
Neem je Zoekwoord op in je URL
Zet je zoekwoord ook  in je Title Tag
Gebruik je zoekwoord binnen de eerste 150 woorden
Zet je hoofd zoekwoord in  H1  en idem in H2
Optimaliseer je afbeeldingen
Gebruik externe links
Gebruik interne links

CONTENT CHECKLIST
Controleer je content op een goede leesbaarheid
Maak gebruik van multimedia

 

TECHNISCHE SEO
Controleer op crawling en indexerings fouten
Zoek uit hoe Google je pagina’s bekijkt

 

LINKBUILDING
Maak linkable assets voor journalisten
Reverse engineer de backlinks van je concurrenten
Wordt een podcast gast

 

BONUS TIPS
Optimaliseer je website voor klant ervaring
Verwijder "dode" pagina's
Update en publiceer oude content, zoals blog artikelen

 

Wat is een SEO titel?
De SEO-titel is de titel van een webpagina. De titel vertelt zoekmachines en gebruikers wat het onderwerp van die webpagina is.De SEO-titel staat bekend onder verschillende benamingen, zoals  SEO-titel, Title tag, Meta-titel en Paginatitel

Waar kom je de SEO titel tegen?
In de browser, in de broncode, in de zoekresultaten op social media als iemand de webpagina deelt

Waarom is SEO titel belangrijk?
Een goede SEO-titel zorgt voor:
- Hoge rankings in Google
- Meer kliks naar je website vanuit de zoekresultaten

Google neemt de SEO-titel vaak over als titel in de zoekresultaten. Schrijf je een krachtige en interessante titel tag, dan levert je dat meer klikken op naar je website.
Met een sterke titel die aansluit op de zoekopdracht en die mensen nieuwsgierig maakt, haal je een hogere click-through rate (CTR).
De CTR is het aantal kliks naar je website gedeeld door het aantal vertoningen. Vertoonde Google jouw website 100 keer in de zoekresultaten en klikten daarvan 10 mensen door naar je site? Dan is je CTR 10/100 = 10%.

De H1-kop is de belangrijkste kop en gebruik je normaal gesproken als eerste kop bovenaan je artikel. In tegenstelling tot de SEO-titel is de H1-kop wel zichtbaar op de webpagina. Kijk je in de broncode, dan ziet de H1-kop er zo uit:   <h1>Dit is een H1-kop</h1>

De H1-kop is de titel van het artikel. Vaak is hij dan ook precies hetzelfde als de SEO-titel. Maar dat hoeft niet. Je kunt ervoor kiezen om een andere H1-kop te schrijven.
De SEO-titel is gebonden aan een maximum aantal karakters, anders breekt Google de titel af. Vind je dat niet genoeg, dan kun je de H1-kop wat langer maken dan je SEO-titel.

 

Schrijf je titel voor de gebruiker
Een algemene hoofdregel in SEO is: focus niet te veel op de zoekmachine en houd altijd vooral de gebruiker in gedachten.
Het is belangrijk dat een zoekmachine aan de hand van de SEO-titel precies weet waar je webpagina over gaat. Maar uiteindelijk wordt een zoekmachine geen klant van je. Je schrijft voor je bezoekers. Ga dus niet allerlei zoekwoorden proppen in je title tags om te proberen hoger te scoren in de zoekmachines. Dit werkt toch niet. 

Meer info en aanverwante informatie kunt u vinden in het boek Web Marketing