Publiceer een boek - Promoot - Social Media

Met social media vergroot je het potentiële publiek aanzienlijk en de binding met de auteur kan meer persoonlijk worden.

Publiceer een boek - Promoot - Social - Media

De meeste auteurs zijn weinig bekend met het zelf publiceren van een boek en het promoten middels social media.

Met social media vergroot je het potentiële publiek aanzienlijk en de binding met de auteur kan meer persoonlijk worden. Omdat de meeste mensen op het internet aanwezig zijn, moeten aspirant schrijvers ook via dit medium contact opbouwen met hun publiek. De vraag is … hoe doe je dat.

Onderstaand 10 strategieën om je boek op sociale media te promoten:

  1.   Volg accounts waarop je je persoonlijk zou willen abonneren.
  2.   Deel je reis
  3.   Deel downloadbare content in hapklare stukjes
  4.   Behandel sociale media platforms anders
  5.   Denk na over algoritmes
  6.   Gebruik een tool voor contentplanning en -publicatie
  7.   Toon sociaal bewijs
  8.   Plaats relevante hashtags
  9.   Richt je marketing op je doelgroep
  10.   Werk samen met influencers


1. Volg accounts waarop je je persoonlijk zou willen abonneren
'Volgen-voor-volgen' is een bekende strategie om het aantal volgers op sociale media te vergroten, maar het werkt alleen als deze accounts daadwerkelijk deel uitmaken van je doelgroep. Als deze socialemedia-accounts reclame maken voor een doelgroep die vergelijkbaar is met die van jou, wil je ze volgen en hopelijk de juiste leads bereiken.

Authentieker zijn met volgers werkt omdat je een community opbouwt van gelijkgestemden – of het nu lezers, adverteerders of schrijvers zijn – die uiteindelijk je content kunnen delen en kopen. Ondersteun de accounts waarin je geïnteresseerd bent en hoop dat ze jou ook helpen.

  1. Deel je reis
    Iedereen houdt van een intieme blik op het creatieve proces. Lezers, of potentiële fans, kunnen contact met je leggen als ze regelmatig een kijkje achter de schermen nemen. Omdat dit zowel de mooie als de lelijke kanten omvat, word je een herkenbaardere en geliefde auteur, en kan je werk meer aandacht krijgen.

  1. Deel downloadbare content in hapklare brokken
    Wat betreft het uitgeven van een boek, kunnen auteurs content delen die verband houdt met het boek en deze downloadbaar maken. Dit kan van alles zijn, van grafieken, ideeën voor boekomslagen, geschreven overzichten en andere creatieve stukken. Ook dit benadrukt authenticiteit en houdt het publiek betrokken bij het hele schrijfproces.

  1. Behandel social media platforms anders
    Is er een voorkeur platform voor boekpromotie? Het hangt er echt van af hoe je elk platform optimaliseert. Dat betekent dat je niet één uniform socialmedia promotieplan kunt hebben. Elk platform heeft een andere gebruikersgroep en het type content dat het beste werkt binnen deze platforms, varieert ook.

Als je denkt dat je overal hetzelfde werk moet posten, denk dan anders. Zorg dat de content is afgestemd op elk social media platform. TikTok en Instagram richten zich bijvoorbeeld op jongere generaties en zijn geschikt voor zeer visuele content, terwijl TikTok een videoplatform is.

Facebook en Twitter kunnen oudere doelgroepen bereiken met tekstuele content.
LinkedIn is er voor content die professionals zullen waarderen.
Ken de trends op elk platform voordat je iets post.

  1. Denk na over algoritmen
    Voor betaald posts kun je gebruikmaken van de algoritme-instellingen van platforms zoals Instagram en Facebook. Hoe meer je weet over de beste post tijden, engagementniveaus, doelgroeptargeting en meer, hoe beter je elke betaalde content die je op deze platforms plaatst, kunt maximaliseren.

  1. Gebruik een tool voor contentplanning en -publicatie
    Je hoeft niet altijd alle sociale mediaplatforms te bestrijken, maar zelfs met slechts één of twee platforms kan social media marketing overweldigend worden.

Een eenvoudige planningstool kan de zaken soepeler laten verlopen en je tijd en energie besparen bij het promoten van je boek. Je kunt  bijvoorbeeld ook een socialmedia-expert van Fiverr inhuren om de basis te leggen en de consistentie op alle platforms te verbeteren.

 

  1. Toon sociaal bewijs
    Boeken profiteren van sociaal bewijs, omdat testimonials en recensies een diepgaand perspectief op je werk geven. Maak screenshots van recensies van Amazon of volgers op sociale media wanneer je kunt en deel deze vervolgens opnieuw via je eigen account.

  1. Plaats relevante hashtags
    Hashtags zorgen ervoor dat je content zichtbaar blijft voor de juiste gebruikers, ongeacht of ze je al volgen of niet. Door simpelweg een hashtag toe te voegen, krijg je een brede zichtbaarheid van je content bij de accounts die naar die specifieke hashtag zoeken - een eenvoudige manier om je campagne te laten groeien. Een handige tip is om hashtags te gebruiken die nog geen miljoenen volgers hebben. Zo is de kans groter dat de post "gezien" wordt en niet bedolven onder duizenden berichten.

  1. Richt je marketing op je doelgroep
    Constante waardering en dankbaarheid dragen enorm bij aan het memorabel maken van je boek. Richt je boodschap op verbinding en niet alleen op promotie. Zo bouw je een band op, krijg je oprechte reacties op je boek en maak je van sociale mediaplatforms een uitstekende plek om je lezers te bereiken.
  2. Werk samen met influencers
    Wie is de baas op sociale mediasites? Influencers! Of het nu persoonlijkheden zijn met een kleine maar betrokken groep volgers of ambassadeurs met miljoenen abonnees, influencers kunnen sociaal bewijs versterken en je automatisch een pool van potentiële leads opleveren.

    Auteurs kunnen contact opnemen met influencers die boekrecensies schrijven om hun werk onder de aandacht te brengen bij hun respectievelijke publiek.

  3. Boeken van UNITEDSTARTERS:
    - Vitaliteit Fortuin Vreugde
    - Web marketing Handboek

#self-publishing  # auteur-eigen-boek  # auteur-en-expert  #leo-verkoelen-auteur   #VVF-concept