Publiceer een boek - Promoot - Profijt

Het schrijven van een boek is een ding, het vermarkten ervan is een andere zaak.

Publiceer een boek - Promoot - Profijt

Het schrijven van een boek is een ding, het vermarkten ervan is een andere zaak. Onderstaand enige ideeën voor het effectief vermarkten van je boek.

Het vermarkten van een boek is waarschijnlijk makkelijker voor auteurs die met een traditionele boek uitgeverij werken. De uitgever zorgt, regelt alles, zoals reviews goede positie in de boekwinkel, het succesvol lanceren van het boek,  etc.

Het promoten van je boek draait in eerste instantie om dat je je publiek geïnteresseerd krijgt in je boek door meer over jezelf en je werk te vertellen. Het is een vorm van communicatie die veel tijd en werk kost. 

Twee vragen die een succesvolle boek marketing bepalen:
- Wat steekt de lezer op van het boek?
- Waarom zouden ze interesse hebben in wat jij te vertellen hebt?

De eerste vraag bepaalt jouw boek marketing positie. Je moet een gat in de markt opvullen voor een specifieke groep lezers, anders wordt er overheen gekeken.  De tweede vraag bouwt voort op je expertise  - op de marktpositie als auteur.  Het toont de lezer waarom jij de beste persoon bent om het probleem voor hen op te lossen.

Zodra je antwoord op deze vragen hebt kan je een boekpromotie strategie opstellen voor je primaire publiek.

Onderstaand 7 slimme strategieën die werken

Je hebt een geweldig boek geschreven. Nu is het tijd om het wereldkundig te maken. Onderstaand enige van de beste en beproefde praktijken voor het promoten van je boek.

  1. Investeer in een professionele website
  2. Vergroot je online aanwezigheid
  3. Investeer in social media marketing
  4. Gebruik video content
  5. Verzamel boek reviews
  6. Bouw aan je community
  7. Huur een expert in

Het is niet nodig om je boek direct op de website te verkopen. Verwijzingen naar retailers aan het eind van de webpagina is voldoende. Je kunt ook een pre-order promotie opzetten als marketing tactiek om de vraag aan te zwengelen. Je hebt een auteurswebsite nodig om je werk meer geloofwaardigheid te schenken en potentiële lezers meer over jou te laten leren, zoals waarom je dit boek geschreven hebt. De website is ook een locatie om je hele oeuvre te plaatsen. Bovendien is het dirigeren van je marketing direct naar je website professioneler dan alleen naar Amazon, Bol.com of andere retailers.

 

1.Begin met bloggen
Het is een goed idee om te starten met een blog op je website. Dit is een geweldige manier om content die niet direct in je boek kwam, alsnog bekendheid te geven over aanverwante gebieden van je auteursschap. Je publiek zal kennis maken met de ontwikkeling van jou als schrijver. Alles wat je post kan ook gebruikt worden voor je volgende nieuwsbrief. Verder is optimaliseren goed voor je SEO om meer bezoekers naar je site te krijgen.
Maak een pagina met links naar je boeken, zodat bezoekers al je gepubliceerde titels kunnen vinden. Voeg ook afbeeldingen toe van je "cover" (boekomslag), gemaakte blunders en links naar diverse retailers waar je boeken te koop zijn. Een andere manier om maximaal gebruikt te maken van je digitale ruimte is het verzamelen  van email adressen van de bezoekers van je website, zodat je hiermee een emaillijst kunt bouwen. Moedig je lezers aan zich aan te melden door het aanbieden van een weggever, een gratis weggever van waarde, zoals bijv. een kortingsbon. Laat je e-mail lijst groeien en blijf contact houden met je publiek, die misschien ook geïnteresseerd zijn in je volgende  boek.

  1. Vergroot je online aanwezigheid
    Aanvullend op het hebben van een officiële auteurs website, moet je een auteursprofiel opbouwen  op diverse kanalen, zoals;
    - retailers als Bol.com en Amazon
    - evtl. KINDLE (KDP) voor e-books
    - social catalogisch websites

Creëer een auteur bio en een specifieke auteurspagina op iedere site indien het je eerste boek is is. Op deze marketing kanalen kun je verschillende marketing ideeën toepassen zoals audio boeken om meer opties te bieden voor potentiële kopers, waarmee je een extra “touchpoint” (contactpunt) creëert. 
Het schrijven voor niet-traditionele publicaties is een andere manier om je auteurs platform te bouwen, Overweeg self-publishing op je blog of een Tumblr account als je een beginnende auteur bent en geen toegang hebt tot grote retailers. Zodra je artikelen zijn gepubliceerd, kom je in contact met nieuwe lezers, waarmee je uiteindelijk een breder publiek zal bereiken.

  1. Investeer in social media marketing
    Je moet natuurlijk je eigen social media accounts aanmaken. Claim je naam en stuur de bezoekers naar de platformen waarop je het meest actief bent.  Post regelmatig en voeg “hashtags” toe. Gebruik dezelfde “username” (gebruikersnaam) voor Facebook, Instagram, Twitter, You Tube, Linkedin, Tumblr, Tiktok en Pinterest. Zelfs als je niet actief bent op al deze sites, voeg “hashtags” toe, zodat jouw account vaker ontdekt wordt.
    Facebook en Instagram zullen bijdragen aan het bekendmaken van je boek.  Je kunt ook de Facebook Marktplaats gebruiken om je boek te verkopen en creëer een hype op Instagram met visuele advertenties.

  2. Gebruik video content

Kijkers zijn ingesteld op plaatjes en mensen kijken graag video’s.  Niet gebruik maken van video om je boek te promoten is een gemiste kans.  Er zijn verschillende creatieve manieren om video content voor je website en social media te maken.

You Tube Reels
Je kunt You Tube Reels hosten op je You Tiube kanaal. Kies je favoriet hoofdstuk en lees het zoals je wenst dat jouw volgers het lezen. Deel met hun informatie over hoe jouw karakters tot stand zijn gekomen en welke motieven en thema’s je belangrijk vind.

Boek Trailers
Je kunt ook een teaser trailer maken voor je boek. De meeste fictie  genres maken hier graag gebruik van. Met een paar in het oog springende visuals kunnen je kijkers het verhaal beter plaatsen. Je kunt ook quotes uit het boek toevoegen om aandacht te trekken. 

Vraag en Antwoord Video
Een ander type video die je kunt maken is een V&A video. Je vraagt je volgers om hun vragen in te sturen en beantwoordt deze via Facebook Live of Instagram Story.  Heb je nog weinig volgers, dan kun je Zoom-interviews met andere schrijvers in jouw genre opnemen. Het idee is jouw naam en werk op de voorgrond te krijgen.

  1. Verzamel book reviews
    Het verkrijgen van recensies moet een van je topdoelen van je marketingplan zijn. Het is een prioriteit waar je aan moet werken zelfs voor je boek verschenen is om er zeker van te zijn dat je reviews krijgt vanaf de eerste dag dat je boek gepubliceerd is.
    Neem vroegtijdig contact op met reviewers. Stimuleer hen om hun reviews op zoveel mogelijk platforms te delen. Tevens kun je gratis boeken weggeven op je emaillijst zodat je de reviews kunt gebruiken als een marketing tool voor de actuele campagne.

Hoe krijg je reviews?

  • Er zijn platforms voor reviewers of je kunt je boek promoten via bekende bloggers. Zolang het boek nog niet officieel gereleased is kunnen ze geen review schrijven, maar ze kunnen wel reviews op hun blogs en social media kanalen plaatsen
  • Een andere optie is om te zoeken naar top reviewers in jouw genre of gebruikers die gelijksoortige boeken gereviewed hebben op Amazon. Neem met hen contact op  en biedt een gratis kopie van je boek aan in ruil voor echte feedback.
  • Je kunt ook een boek weggeef evenement organiseren. Auteurs van romans doen dat bijna altijd en met goede redenen. Ze organiseren vaak blogtours en loterijen om boeken weg te geven op hun sociale mediaplatforms. Je kunt dit nabootsen door gratis exemplaren aan geselecteerde boekbloggers te geven in ruil voor een eerlijke recensie. Dit zal niet alleen de aandacht op je boek vestigen, maar ook de loyaliteit vergroten.

Bouw aan je community
Sommige lezers kunnen echte fans worden. Als je het vertrouwen van een lezer wint dan is er een grotere kans dat ze alles wat je publiceert willen supporten. En dat kan twee vormen aannemen nl. Je boek kopen en eveneens het aan anderen aanbevelen. Het bouwen van een community van lezers is meer dan een prioriteit bij je boekpromotie.  Het is de achterliggende levensader.

Facebook groepen
Je kunt ook een Facebook groep maken om je community te helpen groeien. Fanclubs zijn groepen waar lezers en volgers elkaar ontmoeten zonder verdere verplichting om deel te nemen aan promotieactiviteiten.

Doe een serieuze poging om zo vaak mogelijk met deze groepen in contact te komen. Je hoeft niet specifiek je boek te promoten. Je zegt gewoon  hallo.  Het doel is om contacten te hebben en connecties met hun op te bouwen. Als er een organische relatie is dan zal de community het doorvertellen  en dan jouw boek promoten zonder dat je dat van hen vraagt.
Een andere uitstekende manier om jouw community te laten groeien is deelnemen aan andere social media groepen van schrijvers in jouw vakgebied. Je kunt elkaars boeken promoten, wegggeefdagen organiseren en elkaar gewoon helpen. Dit is een creatieve en simpele manier voor elke schrijver om meer interesse in je boeken te genereren.

Auteur Straat Team
Je kunt ook een
schrijvers straat team samenstellen. Een groep fans die vrijwillig meedoen aan het promoten van de schrijver en zijn werk.  Het doel van het straat team is om de mensen aan het praten te krijgen over je werk. Ze doen dit vrijwillig omdat ze de auteur respecteren en van zijn werk houden.  Bouw je staat team vanuit je fangroep.
Begin een virtuele boekclub waar mensen wekelijks enige hoofdstukken voorlezen en deze in de groep bespreken. Fans zijn eerder bereid om bij de club te gaan als je zelf als schrijver een actieve deelnemer bent.

  1. Huur een expert
    Vraag hulp van een professioneel boek marketeer. Hij kan campagnes inclusief advertenties, PR en andere promotionele activiteiten doen. Zoek bijv. op platform Fiverr.
    Als je een nieuw manuscript hebt, kun je een expert in boek marketing inhuren die je kan helpen om uitgevers en literaire agenten te imponeren. Daarnaast kunnen ze je helpen met andere boekmarketingstrategieën, zoals gastberichten, podcastoptredens en influencermarketing.

Conclusie

Er zijn veel meer technische manieren om je boekpromotie strategieën te verbeteren. Desalniettemin zullen de bovenstaande manieren je helpen inzien dat promotie draait om het informeren van mensen over je werk en het beschikbaar stellen ervan op verschillende platforms.

Als je de hier gegeven ideeën voor boekpromotie gaat gebruiken, zul je nog veel meer manieren ontdekken om je boek te promoten en meer lezers te bereiken. Het belangrijkste om te onthouden is dat boekpromotie een marathon is, geen sprint. Succes komt stap voor stap. Het kost tijd, moeite en toewijding. De sleutel is om nu te beginnen.

#self-publishing  # auteur-eigen-boek  # auteur-en-expert  #leo-verkoelen-auteur   #VVF-concept