
Van websitebezoekers tot betalende klanten
Wat zijn de belangrijkste meetpunten die meetellen voor de conversie van je website?
1. Conversie ratio
Dit is het percentage klanten dat een bepaalde gewenste actie geheel doorloopt. Dit kan zijn een afspraak maken, een formulier invullen, een boek downloaden, deelnemen aan een programma of gewoon iets kopen. Dit geeft aan hoe effectief je website is, een landingspagina of in hoeverre aanvragers uiteindelijk klant worden.
Waar zoeken: Gebruik Google Analytics en voor een webshop Shopify.
Wat kun je verbeteren?
- Maak de CTA (call to action) duidelijk, overtuigend en duidelijk zichtbaar.
- Verminder de weerstand - kort formulieren in, vereenvoudig de checkout
- Test overtuigende copy. Social proof en vertrouwen vormen de elementen gedurende de gehele website.
- Test verschillende aanbiedingen en locaties van de CTA’s, en maak zo mogelijk gebruik van A/B testen.
2. Bounce rate
Bounce rate is het percentage bezoekers die jouw site verlaten na het zien van slechts 1 pagina. Het doel is de bounce rate laag te houden, want een hoge bounce rate is meestal een signaal dat jouw content of design niet voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker, of dat jouw traffic niet goed wordt aangestuurd. Een lage bounce rate daarentegen is een goed teken dat de mensen meer contact willen met jouw website en zich er verder in willen verdiepen.
Waar zoeken: Gebruik Google Analytics en voor een webshop Shopify.
Wat kun je verbeteren?
- Zorg ervoor dat de content aansluit met jouw advertenties of de zoekresultaten
- Verbeter de laadsnelheid van de pagina. Dit geldt vooral voor mobiel!
- Maak de hero sectie uitnodigend en interessant
- Voeg meer interne links toe, zodat de gebruikers blijven ontdekken
- Op je contentpagina’s kun je ook een sectie “mogelijk interessant voor u” toevoegen om bezoekers te begeleiden naar verwante artikelen.
3. Gemiddelde tijd op de pagina
Dit meetpunt geeft aan hoe lang bezoekers op een bepaalde pagina blijven. Meer tijd kan betekenen meer interesse, maar alleen als het leidt tot betekenisvolle acties.
Waar zoeken: Gebruik Google Analytics en voor een webshop Shopify.
Wat kun je verbeteren?
- Breek de content op met visuals, bullet points en subkoppen
- Voeg video’s, foto’s, infographics en audio content toe.
- Overtuig je ervan dat je content waarde levert en kernvragen beantwoordt
- Gebruik storytelling om de aandacht vast te houden
- Voeg interactieve content toe. Maak gebruik van quizzen, mini cursussen, calculators of invulbare checklists om de aandacht van de gebruiker vast te houden
4. Pagina laadsnelheid
De tijd die het duurt tot de webpagina complete ingeladen is. Een langzame website is het einde voor conversies. De meeste gebruikers verlaten de site als het langer dan 3 seconden duurt om te laden.
Waar zoeken: zie gratis tool PageSpeed Insights
Wat kun je verbeteren?
- Comprimeer afbeeldingen zonder verlies van kwaliteit met formaten zoals WebP
- Verklein de code (HTML, CSS, Javascript)
- Gebruik een betrouwbare hosting provider en een snel content delivery network (CDN)
- Verwijder onnodige plugins en scripts
- Implementeer “lazy load” om ervoor te zorgen dat specifieke content alleen wordt geladen wanneer dat nodig is, waardoor de initiële laadtijd van een pagina wordt versneld
5. Click-Through Rate (CTR)
CTR houdt bij hoeveel mensen actie ondernemen door te klikken op een link, button of advertentie nadat ze deze gezien hebben. Het geeft aan hoe uitnodigend en overtuigend jouw content of aanbieding is
Waar zoeken: Gebruik Google Analytics en voor een webshop Shopify.
Wat kun je verbeteren?
- Gebruik actie-georienteerde, voordeel-toevoegende CTA tekst
- Plaats CTA’s waar ze op een natuurlijke wijze de bezoeker sturen naar de volgende stap
- Gebruik contrasterende kleuren, zodat de knoppen (buttons) eruit springen
- Maak gebruik van voordeel belovende copy in de actuele knop (button)
- Draai A/B tests voor koptitels en knoppen
6. Het pad van de gebruiker
Ook wel genoemd path-way of UserFlow . Het pad toont de sequentie van pagina’s die gebruikers doorlopen. Het helpt om te begrijpen wanneer ze weggaan (drop off) en waar ze converteren.
Waar zoeken: Google Analytics 4
Wat kun je verbeteren?
- Segmenteer je bezoekers op basis van hun intentie
- Vereenvoudig de af te leggen weg – reduceer onnodige stappen tussen start en conversie
- Maak gebruik van relevante CTA’s die de gebruiker naar de volgende logische actie brengen
- Zorg ervoor dat er een logische flow en consistentie is tussen de pagina’s
- Gebruik analytische tools om zwakke plekken te identificeren en te optimaliseren
7. Totaal Sessies
Deze analyse traceert het totaal aantal bezoekers aan je website, inclusief herhaalde bezoeken van dezelfde gebruiker. Hoewel het een algemene maatstaf is voor het meten van betrokkenheid kan het helpen om groeitrends op te sporen en te zien hoe vaak gebruikers terugkeren naar je website.
Waar zoeken: Gebruik Google Analytics 4 en voor een webshop Shopify.
Wat kun je verbeteren?
- Maak meer relevante content zodat jouw website gevonden wordt door “organic search”
- Gebruik betaalde advertenties en retargeting om bezoekers naar je website te brengen
- Stuur een email naar je lijst elke keer als je nieuwe content publiceert
- Plaats nuttige commentaren op sociale media en forums om mensen te stimuleren je website te bezoeken
- Houdt je publiek betrokken door continue waarde te leveren
8. Gemiddelde duur van een sessie
Dit is de tijd die een bezoeker gemiddeld op de website blijft tijdens een sessie. Langere verblijftijd kan een indicatie zijn voor meer betrokkenheid, maar alleen als ze tijd spenderen op pagina’s die relevant zijn voor het doel en de intentie van de website.
Waar zoeken: Gebruik Google Analytics 4 en voor een webshop Shopify.
Wat kun je verbeteren?
- Maak langere pagina’s, plaats waardevolle content welke antwoord geeft op echte problemen
- Voeg interne links toe die stimuleren om dieper in te duiken in de website
- Gebruik multimedia (video’s, infographics) om mensen geïnteresseerd te houden
- Voorkom doodlopende paden - iedere pagina moet de gebruiker leiden naar de volgende stap
- Verbeter de leesbaarheid door een duidelijke structuur, korte paragrafen en uitnodigende koptitels (“headings”)
9. Goal and/or Events
Hier wordt vooral acties van de gebruiker gemeten die je zelf hebt bepaald als waardevol, zoals
form-submissions (inzenden van formulieren), downloads, video plays, of aankopen.
Waar zoeken: Gebruik Google Analytics 4 en voor een webshop Shopify.
Wat kun je verbeteren?
- Geef duidelijk aan welke actie je verwacht van de gebruiker
- Zet Event tracking aan in Google Analytics 4 om deze acties te kunnen monitoren
- Gebruik heatmaps en sessie recordings om drop-off punten te identificeren
- Verfijn je UX om frictie te elimineren en de bezoeker naar het eind van het gewenste doel te loodsen
- Review en optimaliseer regelmatig jouw geplande funnel op basis van user behavior (gebruikersgedrag)
10. Traffic Acquisitie
Dit onthult waar bezoekers vandaan komen - bijv. organic search, social media, email, betaalde advertenties, referenties - en hoe ieder kanaal presteert.
Waar zoeken: Gebruik Google Analytics 4 en voor een webshop Shopify.
Wat kun je verbeteren?
- Focus je op goed converterende bronnen en verdubbel je inzet
- Reduceer het gebruik van kanalen die lage kwaliteit verkeer brengen
- Maak je berichten passend voor de audiëntie van elk specifiek platform
- Gebruik speciale tracking-links om te zien waar je bezoekers vandaan komen
- Gebruik landing pagina’s die afgestemd zijn op de intentie van de bezoekers
- Optimaliseer elk kanaal gebaseerd zijn op zijn specifieke sterktes en gedrag van de bezoekers.
Kwantitatieve meetresultaten geven aan wat er gebeurt en kwalitatieve data helpen je het waarom te begrijpen. Op deze manier kun je verborgen frictiepunten ontdekken en dit gebruiken om verbeteringen aan te brengen waardoor de conversie stijgt.
Onderstaand een lijst van de kwalitatieve inzichten die uitsluitsel geven over het gedrag van de gebruiker
- Heatmaps
Visuele reportage die toont waar gebruikers klikken, scrollen, en hoveren, zodat je ziet wat hun interesse heeft en wat ze ignoreren - Sessie Recordings
Bekijk reëele gebruikers-sessies om te zien hoe bezoekers navigeren op de website - inclusief aarzeling, verwarring en drop-off punten - On-site Surveys
Pop-up of embedded vragen die direct feedback leveren van de gebruiker over hun ervaring, doelen en obstakels. - Klant Interviews
Tijdens een-op-een gesprekken ontdekt u dieperliggende motivaties, frustraties en de manier waarop gebruikers uw website of aanbod ervaren - Feedback Widgets
Eenvoudige tools waarmee de gebruiker snel een waardering kan geven, een report sturen of commentaar achter laten - juist op het moment dat ze een probleem hebben - Usability Testing
Gestuurde taken bestemd voor echte gebruikers, terwijl je toekijkt hoe gemakkelijk ze taken kunnen afmaken - uitstekend voor het ontdekken van zwakke punten in UX (gebruikers ervaring) - Chat Transcripts
Gesprekken met live chat of bots die inzicht geven in gewone vragen, gebieden van verkeerd begrijpen en niet gehaalde doelen
Hoe bepaal je welke taken het belangrijkste zijn voor jouw website.
Gebruiker acties (zoals conversies, completeren van een taak of een bestelling plaatsen).
1. Begin met het primaire doel
Wil je leads verzamelen, meer omzet halen, reserveringen of afspraken
krijgen of je email-lijst laten groeien. Jouw kern business moet de leidraad
zijn met wat je gaat meten
- Focus op wat resultaat brengt
Page views en volgers zijn belangrijk om te hebben, maar focus je op zaken die overeenkomen met echte gebruikers acties, zoals conversie, voltooide taken en behoud van klanten - Breng doelen in overeenstemming met resultaat
Concentreer je op pagina’s, campagnes en gedrag dat direct invloed heeft op de bedrijfsresultaten, zoals product pagina’s, checkout flow, of hoogrenderende content - Segmenteer jouw data
Kijk naar de metrics verdeeld naar apparaat, verkeersbron, of segmenteer op bezoekers segment om te vinden wat werkt en controleer of ze nog overeenkomen met de laatste prioriteiten. Gaat het beter met her bedrijf? Track niet alleen aantallen, maar bepaal hoe een goed resultaat eruit moet zien. Vervolgens vergelijk van tijd tot tijd en meet de vooruitgang en groei.
De 5 beste trackingtools
1. Google Analytics 4(GA4)
Heel belangrijk om uit te vinden wat werkt en wat niet werkt en hoe je kunt optimaliseren per apparaat en kanaal
2. Microsoft Clarity
3. Hotjar
Hotjar toont je hoe bezoekers zich gedragen en waarom ze zo handelen. Belangrijk zijn Heatmaps en Sessie Recordings
4. Mixpanel
5. Google Search Console
Waarom u het nodig hebt: het laat zien hoe uw website presteert in organische zoekresultaten. Het geeft aan welke trefwoorden verkeer genereren, op welke positie u staat en welke pagina’s geoptimaliseerd moeten worden om hoogwaardige leads aan te trekken.
Samenvatting
Verkeer alleen verhoogt uw omzet niet – conversies wel. Door u te richten op de statistieken die er echt toe doen, neemt u slimmere beslissingen, verbetert u de gebruikerservaring en creëert u een website die bezoekers trekt en omzet in klanten.Begin met de data, optimaliseer op basis van inzichten en zie hoe uw website uitgroeit tot een goed presterende asset die echte, significante resultaten oplevert.